Historie Choi Kwai

Choi Kwai International is ontstaan vanuit een familie activiteit. In de begin jaren ’60 zijn de ouders van de oprichter van onderneming, Jan Rijcken, begonnen met het kweken van champignons. Zij richtte zich destijds op hotels en restaurants in geheel Nederland. Vervolgens was taugé een opkomend product dat door de familie met beide handen werd opgepakt en het werd een groot succes.

Toen Jan Rijcken al zijn rijbewijzen had trad hij in dienst bij zijn moeder, die zich inmiddels verzelfstandigd had in het beleveren van Chinese restaurants. Eind jaren tachtig werden de oude schuren gesloopt en kwam er een nieuwe moderne bedrijfshal. Moeder en zoon gingen vervolgens samen in de zaak en de naam werd veranderd in Grossierderij Rijcken-Buurman.

Begin jaren negentig kwamen er nieuwe kansen, namelijk exporteren naar Duitsland. Dus ruim voor het vrije handelsverkeer binnen de Europese Unie zag Jan Rijcken kansen om de Duitse markt te betreden. De handelsnaam werd nogmaals veranderd in de huidige handelsnaam, Choi Kwai International. Choi staat voor groente en Kwai is een soort scheldwoord voor blanke buitenlander. In de loop der tijd zijn er door vele concurrente afgeleide vertalingen gemaakt, maar het heeft de naam enkel en alleen gesterkt in zijn hoedanigheid.

De oorspronkelijke groente leveranties waren inmiddels uitgebreid met droog- en vriesgoed en later ook met non food. Het Aziatische restaurant kan voor zijn leveranties geheel bij Choi Kwai terecht.

In de jaren 2000 tot 2004 is de onderneming tijdelijk in vreemde handen geweest, Ebo van den Bor. In deze jaren heeft de toenmalige aandeelhouder de business van Choi Kwai nadrukkelijker gespecialiseerd op de Duitse en Oostenrijkse markt. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon en Jan Rijcken kocht de firma terug. Vervolgens is de firma door Jan Rijcken teruggebracht in zijn hoedanigheid van een snelle en flexibele verkooporganisatie.

Ondanks het overlijden van de oprichter van de onderneming is de firma nog steeds in handen van de familie. Met een bevlogen team worden oude verkoopgebieden nieuw leven in geblazen en nieuwe gebieden ontgonnen.